När man funderar på är det egentligen konstigt att det finns mat som inte är hamburgare. Det måste vara den ultimata maträtten; kött, ost, bröd, potatis, sås och grönsaker. Kort sagt allt man behöver, hela kostcirkeln! Det som däremot inte är konstigt är att det nu poppar upp fler och fler hamburgerrestauranger som slåss om konsumenternas pengar och hunger. Fler restauranger innebär fler varumärken som behöver registreras för att säkra ensamrätten, och det är här det kan bli lite krångligt om man inte har hamburgaren rätt i mun.

Brandnews.se skriver ett intressant inlägg om den snåriga varumärkesjuridiken som drabbat Phil’s Burger. De har lyckats få Phil’s Burger registrerat som ordvarumärke hos PRV, men när de skickade in motsvarande ansökan som figurvarumärke avslogs eftersom det föreligger en förväxlingsrisk med det tyska företaget PHILS, som är just registrerade i klassen som innefattar restauranger. Phil’s Burger fick dock sina loggor godkända för klassen för Hamburgare. Men det tar inte slut där. Phil’s Burger har som sagt en annan varumärkesregistrering som innefattar restauranger, ordvarumärket som en av innehavarna registrerade 2014, det vill säga innan tyskarna registrerade PHILS som EU-varumärke. Eftersom det inte görs någon kontroll vid EU-varumärkesregistreringar godkändes tyskarnas registrering och hindrar således Phil’s Burgers försök att registrera sina loggor i önskad klass. De svenska hamburgergrillarna försökte till PRV hävda bättre rätt till namnet, men sådant är inget som PRV lägger någon vikt vid.

Vad kan man då göra för att undvika liknande krångel? Lösningen är givetvis att anlita någon som känner till de olika regelverken och att alltid bevaka sina registrerade varumärken. Genom att bevaka sina varumärken kan man snabbt agera i de fall någon annan ansöker om ett liknande varumärke, exempelvis som tyskarna gjorde i detta fall och därmed slippa allt krångel som detta inneburit för Phil’s Burger.